Удар със стик
13 декември, 2009 09:12
Ако вярваме на целия медиен шум покрай многото любовници, които се преписват на Тайгър Уудс, човек може да си представи, че най-добрият голфър в света е бил девствен, преди да се ожени за Елин, защото дотогава никога не се чу той да е имал диво сексуално поведение.
Навлизането в интимния свят на най-богатия спортист след години на лишена от скандали кариера е само един от примерите какво може да последва от наглед безобиден инцидент. И доказва, че всяка знаменитост върви по изключително тънък лед, който може да се счупи фатално само с една грешна стъпка.
Историята започна с нощна катастрофа при съмнителни обстоятелства, която можеше да приключи бързо при адекватна реакция от страна на самия Уудс. Голфърът се блъска със своя калидак на метри от дома си в 2.25 часа на 27 ноември, а съпругата му Елин се притекла първа на помощ. Тя разбила стъклото на колата със стик за голф, за да се добере до него. Неясните обяснения защо се е стигнало до тази катастрофа и липсата на двустранна комуникация (Уудс пуска от време на време съобщения на сайта си) породиха доста въпроси. И тъй като отговори нямаше, таблоидите се заровиха в мръсното бельо. Подозренията бяха, че Уудс е бягал от жена си след скандал и тя е разбила със стик за голф задната врата на джипа му. Постепенно излязоха наяве множество извънбрачни афери, интересът се засили, потайността на Уудс се засили и колелото се завъртя в нежелана посока.
Новото амплоа на Тайгър
Сагата набира все по-голяма скорост и краят изглежда все по-далечен и с неясни последици. Ден след ден списъкът с извънбрачни връзки набъбва с нови любовници, които поставят бранда "Тайгър Уудс" пред опасност. Възможно ли е образът на "идеалния женен успял спортист" да изчезне завинаги? Новото амплоа на Тайгър, отразено от медиите, е сексманиак, който не може да посети ресторант, без да си поръча сервитьорка или две за вкъщи. И това може да донесе твърде много вреди.
Спонсорите подкрепяха Уудс, когато вероятните негови любовници бяха още само две, но след като вестниците вече го представят за пристрастен към секса човек с толкова много изневери, въпросът, който си задават, е дали Тайгър Уудс все още би могъл да се продава успешно?
Заради слуховете за извънбрачните афери на 33-годишния голфър рекламите с негова участие са свалени от най-гледаното време по телевизиите, както и от много кабелни канали според данни от Nielsen, цитирани от "Блумбърг".
Според нюйоркската компания последната реклама в прайтайма е била 30-секунден спот на Gillette на 29 ноември, два дни след среднощната катастрофа. Рекламите с Уудс също са свалени от редица спортни програми през уикенда, включително по време на мачовете по американски футбол. "Миналия уикенд нямаше никаква реклама по време на тези мачове", каза Аарон Луис, говорител на Nielsen.
Уудс не е просто най-добрият голфър в света, той е бизнесмен. Първият милиардер в спорта е натрупал пари от спечелени турнири, обществени прояви, рекламни договори, лицензи и сделки за проектиране на голф игрища. Той има повече пари, отколкото всеки друг в този бизнес. На 24-годишна възраст Уудс оглави класацията по приходи на APG (Асоциациата на професионалните голфъри), а по-рано тази година премина границата от 1 млрд. долара. От ESPN изчислиха, че до края на кариерата му при нормално развитие на нещата неговите печалби ще надминат сумата 6 млрд. долара. Сега обаче ситуацията е прекалено ненормална.
Много хора се питат дали катастрофата и приписаните изневери ще навредят на настоящите му рекламни договори, които носят 90% от годишните му приходи. Отговорът е: "Засега не." Уудс е по средата на петгодишен договор с Nike, който възлиза на повече от 100 млн. долара. Миналата седмица компанията обяви, че "подкрепя Тайгър и неговото семейство" и че запазват отношенията си непроменени. Подобна беше и реакцията от компанията за енергийни напитки Gatorade, с която голфърът също има петгодишен договор за около 100 млн. долара. PepsiCo, собственик на Gatorade, също застана зад Уудс: "Тайгър и неговото семейство може да разчитат на подкрепа от наша страна, докато личните проблеми отминат. Нашето партньорство продължава." Само няколко дни по-късно обаче от щандовете беше свалена продуктовата линия Tiger Focus, което според официално съобщение на компанията е било предварително планирано.
Нито един от спонсорите EA Sports, Gillette, NetJets, TLC Vision не се отдръпна в началото, но не се знае дали няма да се случи в бъдеще. "Корпоративните спонсори обикновено се снишават, когато тяхното лице - спортист или знаменитост, се окаже замесено в скандал", коментира Ал Мофат, президент на Worldwide Partners. Според него в такива моменти компаниите няма директно да прекратят договора, защото е трудно да се докаже нанасяне на морални щети например. Затова повечето компании в подобни случаи предпочитат да изчакат края на договора и не го подновяват. "Ако някой си е мислил дали да подпише договор с него преди три седмици, реакцията щеше да бъде: "Страхотно, можем ли да си го позволим?" Сега отговорът би бил: "Вие луди ли сте?", добавя той.
Преди да го сполети серията от скандали, Уудс беше поставен на шесто място в индекса на Davie-Brown за най-добри рекламни лица, който се използва от маркетолозите и рекламните агенции за оценка на влиянието на личностите върху потребителското поведение. Две седмици по-късно Уудс падна на 24-о място.
Някой са на мнение, че повечето спонсори ще изчакат скандалът да отмине и ще си направят проучванията дали да продължат да работят с Уудс. "В среден и дългосрочен план събитията от изминалите седмици няма по никакъв начин да навредят на отношенията между най-богатия спортист в света и сегашните или бъдещите му спонсори", казва Питър Марино, президент на PR агенцията Dig Communications.
Защо марката "Тайгър Уудс" е толкова солидна?
Не е само защото световната известност на голфъра прави договорите му за реклама толкова ценни. По-скоро е, защото по-голямата част от най-запалените му почитатели са американци, които най-малко биха се интересували от извънбрачната недискретност на преуспял пътуващ мъж. Винаги се е смятало, че чарът на Уудс е резултат от комбинацията от много фактори, които го правят уникален - още с историите за неговото детство, през състезателната му кариера и отдадеността за съвършенството. Да бъде любвеобилен никога не е било жизненоважна част от този микс.
Тайгър несъмнено е един от най-дискретните индивиди сред известните личности, заяви Марино. И това може действително да го представи в по-човешки облик. Освен това неприятностите в брака може да помогнат на някое фенове по-лесно да се идентифицират с него. Подобно на бейзболната звезда Алекс Родригес от "Ню Йорк янкис" на Уудс лесно му се възхищават, но е трудно да го обичат.
"Коефициентът му на привлекателност не е прекалено висок, казва Марк Ганис, президент на SportsCorp, консултантска фирма за спортен бизнес. Уудс по-скоро е пример за подражание. Повечето му фенове са мъже на средна възраст с високи доходи или млади мъже, които се стремят да увеличат доходите си, преди да са достигнали средна възраст. Каквото и да се каже публично или на масата за вечеря за поведението на Уудс, тези хора не могат да обърнат гръб на Тайгър заради репортерските дописки коментиращи кашата с няколко жени."
А където отиват феновете там отиват и компаниите, които им продават своята продукция. "Фенове на Тайгър са потребители мъже", заяви Марино. Неговите спонсори са компании, които се опитват да достигнат точно тези потребители, а не омъжени жени или майките на глезените футболистчета."
Обвиненията срещу Уудс очевидно засягат неговия брак, грешките му със сигурност ще бъдат храна за таблоидите, но едва ли ще могат да му провалят някоя сделка. Скандалът около Уудс може само да ограничи спонсорските му договори, тъй като корпорациите, които се представят за добре настроени, може да не поискат да сключват нови сделки.
Тайгър обаче е абсолютно способен да накара отново света да съсредоточи вниманието си върху великолепната му игра. И когато той отново извади свръхчовешките си възможности на голф игрището, Nike ще го иска върху фирмените си шапки, ризи и обувки, AT&T ще искат логото да стои върху чантата му и Tag Heuer ще иска да носи часовник с тяхната марка, когато вдига спечелените от него трофеи, коментира спортния канал ESPN.
"Ако някои от спонсорите му охладнеят, Тигър ще каже "благодаря ви" и ще разтрогне договора си. За тях това обаче ще бъде по-лошо, отколкото за него", смята Ганис.
Тайгър Уудс напуска голфа за неопределено време13 декември, 2009 |
Похотливият Уудс би Федерер и Болт в класация за спортист на десетилетието17 декември, 2009 |